ملت و هویت ملی

ملت و هویت ملی

نویسنده:گوردن میتوز

مترجم:برزو مروت

برگرفته از سایت ویکیپدیا

ملت شکلی از اجتماع فرهنگی و جامعوی است و ملیت یک ایده فلسفی و اخلاقی و همچنین نقطه عزیمت (سرآغازی )برای ایدئولوزی ناسیونالیسم می باشد.. اعضای یک ملت دارای هویت ,خاستگاه ,نزاد و تبار مشترک هستند.....

ادامه نوشته

گزارشی از نشست فلسفه اخلاق

سخنران این نشست آقای سعید کاکی

در این جلسه که با حضور گروهی از علاقمندان در دانشگاه پیام نور سقز تشکیل شد مبانی و تاریخچه‏ی فلسفه اخلاق همراه با دسته‏بندیهای موجود از مکاتب فلسفه اخلاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در زیر خلاصه‏ای از مباحث ارائه شده در این جلسه آمده است.

اصطلاح فلسفه اخلاق به سه روش متفاوت اما مرتبط با هم، به معانی زیر به کار می‏رود: الگوی عام یا طریقه‏ی زندگی؛ مجموعه قواعد سلوک؛ و پژوهشی درباره هم روشهای زندگی و هم قواعد سلوک.

فلسفه اخلاق به معنای سوم شاخه‏ای از فسلفه است و غالباً  آن را فرا اخلاق هم می‏گویند. پرسشهای اصلی اخلاق فلسفی عبارتند از: مراد ما از خوب و بد کدامند؟ چه تفاوتی میان احکام راجع به خوب و بد (احکام ارزشی) و واقعیت خنثی از ارزش وجود دارد؟ و ...

خواستگاه فلسفه اخلاق در قرن پنجم  پیش از میلاد با ظهور سقراط آغاز شد. سقراط در راهی میانه بین ارزشهای سنتی بررسی ناشده و رفتارها و باورهای شکاکانه قرار گرفته بود لذا وی به دنبال دلایلی برای اخلاق بوده و آن هم از طریق  سنجیدن رفتارها در قالب استدلال  و برهان بود به تبع سقراط، شاگرد وی افلاطون هم معیارهای اخلاق را به عنوان حکمت عملی در قالبی ایده‏آل و متافیزیکی جهان صور گذاشت همه‏ی الگوهای زندگی سایه‏ی نمونه‏ی کامل هستند. اخلاق  از نظر وی کامل‏ترین نوع معرفت و آن هم رسیدن به فضیلت است. شاگرد وی ارسطو هم اخلاقیات را تابع تجربه و حسیات کرد گویا یافتن معیاری تجربی برای اخلاق  مهمترین کار فیلسوف است و رعایت اعتدال یا همان حد وسط در بین اعمال بهترین عمل اخلاقی است. خیر اعلا از نظر ارسطو رسیدن به سعادت  است. وی در کتاب معروف اخلاق  نیکوماخوس معیارهای فضایل اخلاقی را بیان کرده است.

مکاتب اخلاقی در فلسفه اخلاق به ترتیب زیر است:

مکاتب غیر واقعگرا: نمی‏توان از صدق یا کذب  گزاره‏های اخلاقی سخن گفت چرا که اخلاق از جنس انشائیات است. این مکاتب شامل  احساس‏گرایی، توصیه‏گرایی، قراردگرایی، جامعه‏گرایی و ... هستند.

مکاتب واقع‏گرا که گزاره‏های اخلاقی خبری«امری و دستوری» می‏باشند. این گروه به دو دسته‏ی واقعگرای طبیعی(لذتگرایی، سودگرایی، عاطفه‏گرایی، قدرت‏گرایی، وجدان‏گرایی و ...)، واقعگرای مابعدالطبیعی(مکاتب کلبی، رواقی، سعادت‏گرایی، مکتب کانت و مکاتب دینی اسلام و مسیحیت و بودا و ...) تقسیم می‏شوند.

مکاتب فلسفه اخلاق در دوران جدید و معاصر مباحث گسترده‏ای در قالب تحلیل فلسفی اخلاق به راه انداختهاند و به تجزیه و تحلیل قواعد اخلاقی پرداخته‏اند. هر مکتبی صاحب اندیشمندانی است که در این زمینه به بحث و بررسی اخلاقیات پرداخته‏اند و از رابطه‏های اخلاق با قانون، اخلاق با سیاست، اخلاق با محیط زیست و ... سخن گفته اند.

در دوران جدید مهمترین مکاتب اخلاقی، قراردادگرایی، سودگرایی، و احساس‏گرایی هستند. از مکاتب قاره‏ای هم اخلاقیات اگزیستانسیالیستی دارای موضع‏های خود هستند.

 

بررسی جامعه شناختی شکافهای اجتماعی

این نشست با محوریت بررسی شکافهای اجتماعی  در روز پنجشنبه17/2/88 در انجمن جامعه شناسی ایران دفتر کوردستان واقع در دانشگاه پیام نور سقز برگزار خواهد شد. سخنران این جلسه آقای خالد علیزاده کارشناس ارشد جامعه شناسی  می باشد.

مۆدێرنیته‌ و گرفتی زمانی کوردی

   مۆدێرنیته‌ و گرفتی زمانی کوردی

 

عه‌زیز مه‌حموودپوور

 وه رگیراو له مالپه ریhttp://www.rwana.com/
بوون و پێناسی ئێمه‌ له‌ چوارچێوه‌ی ئه‌و زمانه‌ی وه‌ک ده‌ریایه‌ک له‌ ئامێزی گرتووین، ده‌گوورێت و مانا په‌یدا ده‌کا. له‌ ده‌لاقه‌ی زمانه‌وه‌ ده‌ڕوانینه‌ جیهان و خۆمان و هه‌ڵسوکه‌وت و گرفته‌کانمان. هه‌ر وه‌ها له‌ ئاڵ و وێری کۆمه‌ڵایه‌تیدا به‌رده‌وام پێویستمان به‌وه‌یه‌ ئه‌زموونی زانستی و فه‌رهه‌نگی و ڕوحی خۆمان بۆ دیتران و هی ئه‌وانیش بۆ خۆمان ڕاگوێزین. بۆ ئه‌م مه‌به‌سته‌ش ئامێرێک به‌ که‌ڵکتر له‌ زمان شک نابه‌ین. به‌ڵام زمان

ادامه نوشته

فلسفه اخلاق

در ادامه سلسله جلسات سخنرانی در انجمن جامعه شناسی ایران-دفتر کوردستان، آقای سعید کاکی کارشناس ارشد فلسفه به ایراد سخنرانی در باب            "فلسفه اخلاق" میپردازد. این جلسه در روز پنجشنبه ۱۰/۲/۸۸ در دانشگاه پیام نور سقز برگزار میشود. علاقمندان میتوانند در این سخنرانی شرکت نمایند.

سیمون دوبوار و جنبش زنان: روایت یک شاهد عینی

کلودین مونتی ترجمه ی هما مداح

simone_de_beauvoir.jpg

(تصویر: سیمون دوبووار)




کلودین مونتی در 1949 در پاریس به دنیا آمد. مادرش، ژوسین سر، شیمیدان و پدرش ژان پیر سر، ریاضی دان بود. کلودین در جوانی به جنبش زنان فرانسه پیوست و از ابتدا رابطه ای صمیمانه با سیمون دوبوار، خواهر نقاش او، هلن دوبوار و ژان پل سارتر برقرار کرد که تا مرگ هر سه آنان ادامه داشت. او دارای مدرک دکترا در رشتۀ "بررسی آثار و زندگی سیمون دوبوار" از دانشگاه نیس و عضو انجمن سیمون دوبوار است. از کتابهای کلودین مونتی می توان به خواهران دوبوار، سیمون دوبوار و جنبش زنان: خاطرات یک دختر شورشی و عشاق آزادی:سارتر و دوبوار اشاره کرد.

ادامه نوشته

جامعه‌شناسی بدن و بدن زن

(شیرین احمدنیا)

POL9cecb9fe1_Anorexie_c_profimedia_cz_cor.JPG

 

مقدمه
جای تردید نیست که  در اکثر جوامع زنان در مقایسه با مردان نسبت به وضعیت زیبایی و ظاهر خود و آنچه به چشم می‌آید دقت‌نظر بیشتری داشته و حساسیت و توجه بیشتری نشان می‌دهند. این توجه وافر ایشان را وا می‌دارد تا رفتارهایی گاه افراطی را به منظور مطابقت‌دادن ویژگیهای بدن خود با الگوهای فرهنگی زیبایی چهره و اندام که در رسانه‌های جمعی و عوامل تبلیغاتی صنعت زیبایی تبلیغ می‌شود، اتخاذ کنند که بعضاَ تبعات سوئی ببار می‌آورد. تصویری که زنان از خود در ذهن دارند ....
ادامه نوشته

اطلاعیه وبلاگ انجمن جامعه شناسی کوردستان

مدیریت وبلاگ انجمن جامعه شناسی کوردستان  جهت ارائه خدمات علمی بیشتر به دانشجویان و سایر علاقمندان به علوم اجتماعی، در نظر دارد اقدام به گردآوری مباحث و مقالات مورد نیاز بازدید کنندگان نماید. دانشجویان و سایر علاقمندان میتوانند با ارسال ایمیل به  این انجمن مقالات  یا مباحث  مورد نیاز خود را عنوان نموده تا مدیریت این انجمن به یاری اعضای خود و سایر منابع در دسترس، اقدام به یافتن و ارائه ی مقالات مورد نیاز متقاضیان نماید.

kurdistan_isa@yahoo.com

آخرین پروژه های بوردیو

(لوئیک وکان ترجمه ی ناصر فکوهی)

bourdieu.jpg

(تصویر: پیر بوردیو)

 


 پیر بوردیو یکی از صاحب اندیشانی بود  که به حیات روشنفکرانه فرانسه الگو می بخشید(...)ا و  استاد کلژ دو فرانس و  یکی از مهم ترین جامعه شناسان نسل خود به حساب می آمد. الگوهایی که وی درباره «عادتواره» و «سرمایه فرهنگی» عرضه کرد، بر آن بودند که  چگونگی بازتولید روابط سلسه مراتبی و سلطه را درون میدان های مختلفی که هر جامعه ای را می سازند، نشان دهند.

ادامه نوشته

جهان در بحران - بحران قانونمن

کمال اطهاری

09japan600.jpg

بحران، ذات نظام سرمایه‌داری است. کشف این قانونمندی در نظام سرمایه‌داری، آنقدر ارزنده بود که اندیشمند بزرگ لیبرالیسم «آیزیا برلین» بنویسد: «پدر حقیقی تاریخ اقتصادی جدید، و حتی پدر حقیقی جامعه‌شناسی جدید... کارل مارکس است.» در این مقاله کوشش خواهم کرد که نشان دهم چرا این قانونمندی در نظام سرمایه‌داری وجود دارد و براساس آن دلایل بروز سه بحران بزرگ سده اخیر (دهه 1930، دهه 1970 و حال حاضر) را که دارای دوره‌های 40-30 ساله بوده‌اند، تبیین خواهم نمود. البته نه برای آنکه در قالب جامعه‌شناسی تاریخی به محتوم و ضروری بودن سرنگونی نظام سرمایه‌داری بپردازم، بلکه نشان دهم خلاف تحلیل‌های رایج ناشی از «لیبرالیسم عامیانه» در ایران، بازار (market) دارای نظامی خودانتظام‌بخش نیست، فاتحه اقتصاد توسعه نیز خوانده نشده است و هنوز به «پایان تاریخی» که خود را یکسره به دست نامرئی انتظام‌بخش بازار بسپاریم، نرسیده‌ایم. از این‌رو باید برای توسعه، با استفاده ناچار از نهاد بازار، اقتصاد خود را به‌گونه‌ای انتظام بخشیم که دچار کمترین نوسانات و آسیب‌ها از بحران گردیم. .....
ادامه نوشته

زبان و مُدرنیت: گفت‌وگو با داریوش آشوری

 مسعود لقمان

Sans titre.jpg

(تصویر: داریوش آشوری)
 



 اندیشیدن به معنا و ماهیّتِ مدرنیت از سویی و گرفتاریِ ما در چنبره رابطه با آن، از دگر سو ذهن و ضمیر بسیاری از روشنفکرانِ ما را به خود مشغول کرده است. یکی از این روشنفکران داریوش آشوری‌ست که تاثیر چند دهه‌ای حضور او در فضایِ روشنفکری ایران غیرقابل انکار است. داریوشِ آشوری کوشش‌هایِ نظری خویش را در مکتبِ زنده‌یاد خلیل ملکی آغاز کرد و با گذر از کنش‌های سیاسی، اجتماعی، ادبی و فلسفی، اکنون در «خانه‌ وجود» یعنی عرصه زبان، به تعبیر مارتین هایدگر، به سر می‌برد و کوششی خستگی‌ناپذیر از دهه‌های پیش برای بالا بردن سطح گفتمانی پیرامون مباحث زبانی در ایران آغاز کرده که کتاب‌هایی چون فرهنگ علوم انسانی، بازاندیشی زبان فارسی و زبانِ باز دستاورد این کوشش‌ها و کنش‌هاست ......

ادامه نوشته

دختران جوان و اوقات فراغت

مریم رفعت جاه

48_610.jpg

 اوقات فراغت پیوند تنگاتنگی با شخصیت و زندگی معنوی و فرهنگی افراد دارد. چرا که از سویی از فرهنگ جامعه تاثیر می‏گیرد و از سویی دیگر بر آن تاثیر می‏گذارد. در گذران اوقات فراغت، گروه سنی، طبقه اجتماعی،اقتصادی، گرایش مذهبی و جنسیت سبب مرزبندی و ایجاد تفاوت بین گروه‏های مختلف می‏شود و دراین میان سن و جنسیت بر نحوه گذران اوقات فراغت تاثیر مهمی بر جای می‏گذارند.
       با توجه به جوان بودن جامعه ما، در مورد قشر جوان، جنبه‏های آسیب‏شناختی فراغت اهمیت زیادی دارد. در جامعه ما مساله عمده‏ای که درخصوص رفتارهای فراغتی دختران نوجوان وجود دارد کمبود فضاها و تسهیلات فراغتی مناسب از یک سو و ورود ارزش‏ها و نگرش‏های مدرن غربی از سوی دیگر است. این نگرش ها اگرچه با نگرش های جنسیتی سنتی مغایرت دارد....

ادامه نوشته

رفتار اجتماعی جنسیتی: طبیعت یا پرورش

امیلیا نرسیسیانس

Margaret_Mead.jpg

(تصویر : مارگارت مید)




انسان شناسان به سبب این که موضوعات زیستی و روانشناسی جامعه و فرهنگ را نیز مطالعه می کنند، بهتر و با دید بازتری می توانند نظر دهند که رفتار انسان تا چه حد متأثر از طبیعت و عوامل زیستی و تا چه حد متأثر از عوامل محیطی و اجتماعی است. به عبارت دیگر تا چه حد طبیعت و تا چه حد پرورش و محیط اجتماعی در آن دخیل است. برخی از رفتارها ممکن است به صورت ژنتیک در وجود ما به ودیعه گذاشته شده باشد و بعضی از رفتارها هم در حین تجربه زندگی در روند فرهنگ پذیری امکان وقوع یافته است. به این ترتیب بحث بین طبیعت گرایان که معتقدند رفتار انسان بر اساس عوامل زیست شناختی تعیین شده است و.....
ادامه نوشته

برنامه ی نشست انجمن جامعه شناسی کوردستان: نسبیت و زمان

انجمن جامعه شناسي دفتر كوردستان برگزار مي كند: جلسه سخنراني آقاي ساسان غفوری کارشناس ارشد فیزیک پيرامون « نسبیت و زمان» روز چهارشنبه 1387/10/4ساعت 15:30 دقيقه در دانشگاه پيام نور سقز برگزار مي شود. از علاقمندان براي شركت در اين جلسه دعوت به عمل مي آيد.

تشکیل بانک اطلاعاتی دانش آموختگان رشته های علوم انسانی و اجتماعی

انجمن جامعه شناسی کوردستان در نظر دارد اقدام به تشکیل بانک اطلاعاتی دانش آموختگان حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نماید. این بانک اطلاعاتی در برگیرنده ی دانش آموختگان این دو حوزه بویژه رشته های علوم اجتماعی (همه ی گرایشها) ، فلسفه و اقتصاد در چهار استان ایلام، کرمانشاه، کوردستان و آذربایجان غربی است. بدین وسیله از علاقمندانی که دارای مطالعاتی تخصصی در این حوزه ها هستند و یا دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری هستند جهت پیوستن به این بانک اطلاعاتی دعوت به عمل می آید. علاقمندان میتوانند با ارسال ایمیلی به انجمن جامعه شناسی کوردستان ما را در این امر مهم یاری فرمایند.

ایمیل انجمن جامعه شناسی ایران دفتر کوردستان: kurdistan_isa@yahoo.com

برنامه ی نشست انجمن جامعه شناسی کوردستان: جامعه شناسی دوران کودکی

انجمن جامعه شناسي دفتر كوردستان برگزار مي كند: جلسه سخنراني آقاي خالد توکلی دانشجوی دکتری جامعه شناسي پيرامون « جامعه شناسی دوران کودکی» روز یکشنبه 1387/10/1ساعت 15:30 دقيقه در دانشگاه پيام نور سقز برگزار مي شود. از علاقمندان براي شركت در اين جلسه دعوت به عمل مي آيد.

فمنیسم و فیلم

سارا تورنهام ترجمه ی مریم آقازاده

8dfi14o9.jpg
در سال 1972، دو سال پس از انتشار کتاب سیاست جنسی  کیت میلت، دیالکتیک سکس  شولامیت فایراستون، خواجه مؤنث  جرمین گریر، و گلچین ادبی رابطه خواهری قدرتمند است  رابین مورگان، نخستین شماره یک مجله آمریکایی به نام زنان و فیلم که عمر کوتاهی هم داشت منتشر شد که خود را بخشی از موج دوم فمنیسم به شمار می آورد. در نخستین یادداشت سردبیر آمده بود «در این مجله زنان به عنوان بخشی از جنبش زنان از سرکوب سیاسی، روانی، اجتماعی و اقتصادی زن آگاه هستند. مبارزه در تمام خطوط مقدم این جنبش آغاز شده است و ما هم در زمینه تصویر زن در فیلم و نقش وی در صنعت فیلمسازی ـ چگونه استثمار می شویم و چگونگی دگرگون کردن نگرش تحقیرآمیز و غیراخلاقی طبقه حاکم نسبت به زنان و دیگر افراد سرکوب شده ـ فعالیت  میکنیم.»
 

برای خواندن این مقاله در اینجا کلیک کنید.

برگرفته از سایت www.fakouhi.com



گزارشی کوتاه از دو جلسه ی انجمن جامعه شناسی کوردستان

در مورخ 13 آذرماه 1387 انجمن جامعه شناسی کوردستان جلسه سخنرانی مهدی رضایی دانشجوی دکتری جمعیت شناسی را پیرامون تحولات خانواده در کوردستان تحت عنوان خانواده در بستر نوسازی برگزار کرد. این سخنرانی نتایج حاصل از یک تحقیق میدانی در مورد تحولات خانواده در جریان مدرنیزاسیون در میان ایلات گورک و منگور مهاباد بود.

در روز چهارشنبه 20 آذرماه نیز جلسه سخنرانی خالد علیزاده با عنوان خاستگاهها مدرنیته از سوی این انجمن در دانشگاه پیام نور سقز برگزار شد. ایشان بطور جامع به بنیانهای فلسفی و اجتماعی جریان مدرنیته پرداخت و شاخصهای عمده ی این جریان را نشان داده و در پایان ضمن معرفی مهمترین نظریهپردازان این حوزه، نقدهای وارد بر دیدگاههای موجود در زمینه ی مدرنیته را ارائه نمود.

برنامه ی نشست انجمن جامعه شناسی کوردستان: نقد و بررسی دیدگاههای نوربرت الیاس

انجمن جامعه شناسي دفتر كوردستان برگزار مي كند: جلسه سخنراني آقاي حسین محمد زاده دانشجوی دکتری جامعه شناسي پيرامون « نقد و بررسی دیدگاههای نوربرت الیاس» روز سه شنبه 1387/9/26ساعت 15:30 دقيقه در دانشگاه پيام نور سقز برگزار مي شود. از علاقمندان براي شركت در اين جلسه دعوت به عمل مي آيد.

سرمایه‌ی انحصاری ـ مالی و بحران:گفت‌وگو با جان بلامی‌فاستر(ترجمه: پرویز صداقت)


20060811000206101.jpg

(تصویر: جان بلامی فاستر)






توضیح: جان بلامی فاستر(John Bellamy Foster)، متخصص اقتصاد سیاسی، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه اورگان، جامعه‌شناس، بوم‌شناس و سردبیر کنونی نشریه‌ی «مانتلی‌ریویو» است. فاستر مولف حدود 10 عنوان کتاب در زمینه‌های اقتصاد سیاسی، بوم‌شناسی و جامعه‌شناسی است. علاوه بر چند مقاله، کتاب اکولوژی مارکس  نیز از وی به فارسی منتشر شده است. گفت‌وگوی حاضر را روزنامه‌ی نروژی Klassekampen در تاریخ 15 اکتبر با او انجام داده است..... بر ادامه مطلب كليك كنيد

ادامه نوشته